Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Catalunya Sí que es Pot. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Catalunya Sí que es Pot. Mostrar tots els missatges

dijous, 1 d’octubre del 2015

Sucursals


Els missatges de campanya dels partits no independentistes amb sucursal a Catalunya (PSC, PP, C's i Catalunya Sí que es Pot, això també s'ha clarificat de cara al 27-S) m'han fet pensar en una entrevista que vaig fer a Josep Fontana. L'historiador deia: “La cultura castellana neix defensant-se de les diferències, amb una intolerància que es mantindrà després.” Amb plena coherència, aquests partits sucursalistes s'han fet acompanyar pel líder factòtum espanyol. A estones han semblat mítings per a les generals i no per al 27-S. Tots aquests partits es trepitgen els talons per la mateixa bossa de vots, els 1,7 milions de l'àrea metropolitana de Barcelona, i en alguns moments han fet l'efecte de no veure més país que aquest; ells, que acusen la resta de sectaris i fracturadors professionals.

De manera més o menys barroera i elaborada, els seus missatges de campanya han estat l'evidència pràctica de la frase de Fontana: no reconeixen el fet català, no l'admeten, no el poden ni anomenar ni entendre en tota la seva complexitat (que ho és, de complex); per això són incapaços d'admetre –només d'admetre– com a tema de debat la independència de Catalunya i les causes que hi han portat. Com que no és percebut com a fet polític sinó com una extravagància extraterrestre hi reaccionen amb missatges sincopats. El líder de la suposada esquerra renovadora, Pablo Iglesias, fins i tot va dir que li costava fer campanya a Catalunya, que semblava que estigués en un altre país. A l'Hospitalet, l'expresident Felipe González, amb uns enrevessats circumloquis, va posar al mateix sac la Veneçuela de Maduro, l'URSS de Stalin i l'independentisme català. El màxim florilegi lingüístic que Pedro Sánchez ha dedicat a Catalunya és dir-li “singularitat”. Una gran moixaina.

Entre mítings i declaracions, traduccions esbiaixades, el papus de marxarem i us deixarem sols, les tentines de la banca, els vestits de núvia i empresaris de l'Escopeta Nacional, aquesta haurà estat una de les campanyes més de tot s'hi val. Però amb una història de sempre: l'esperit d'aquella Castella no reconeix la Catalunya d'ara. L'esperpent de reaccions no pot generar només la mitja rialla o el desdeny en un independentisme (abans catalanisme) que massa sovint s'ha abocat al panxacontentisme, al folklorisme, a l'agradar-se i mirar-se el melic. També per aquí no es pot repetir la història de sempre.

(Article publicat a El Punt Avui el divendres 25 de setembre del 2015. Columna "NAPS I COPS")

* La foto és de Juanma Ramos (El Punt Avui). Miquel Iceta i Felipe González, al míting que el PSC va fer a l'Hospitalet el 23 de setembre passat.