Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Lluís Oliván. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Lluís Oliván. Mostrar tots els missatges

dimarts, 28 de desembre del 2010

Arguments

Començarem aquest article a la nova manera garriguenca, per captar totes les sensibilitats. La quantitat de persones humanes que il.lustrament s'entatxonen al tren i es desplacen cada dia amunt i avall, copen aquestes criatures inanimades de Renfe amb les històries més insospitades. Anècdotes que es trasmuden d'il.lustres a partir que els posem el focus al damunt. L'acumulació d'hores al tren i la dèria de parar l'orella fan que alguns relats esfilagarsats em quedin incrustats al caparró, ocupant un lloc per a no res. Ni que sigui per buidar el pap o el disc dur, en compartiré tres amb vostès. La tercera, rebin-la com un regal avançat de Nadal.
La primera història inacabada: un jove fa enrenou al final del vagó, la clàssica conversa empipadora. Parla amb la mare i la commina, de males maneres, a que li pagui tots els mobles del pis, el trasllat inclòs. Les paraules s'arrosseguen per la seva boca i surten en una caiguda lliure desordenada.
La segona: un noi seu en posició desequilibrada. Fa uns ulls entre ebris i cansats, i mira una vegada i una altra el mòbil, com si no es decidís a trucar, o com si esperés amb ànsia una trucada. S'adorm. Jo també. De sobte sento un fort cop i un xiscle contingut entre el passatge. Una xinesa que tinc al davant em mira amb cara d'espantada. El noi ha caigut de morros a terra.
De vegades somio com continuen algunes trames caçades al vol, farcides d'atmosferes concretes: un tren de mig matí, d'última hora del dia, de la línia de Granollers Centre o de Granollers Canovelles...Una excel.lent mostra de l'espremuda del tren com a argument, rerefons i també personatge amb intervenció cabdal és un dels relats que formen "Títulos robados", el magnífic llibre que acaba de publicar l'escriptor lliçanenc Lluís Oliván: el relat "Tren nocturno", d'un final especialment colpidor -com punyent és bona part del llibre- tria per una història truculent, reblerta de decadència, la línia del nord, amb parada a l'estació de Granollers-Canovelles. Segurament no podia ser cap altra. I ara es preguntaran, quina és la moralina? Al tren, parar l'orella o llegir "Títulos robados"? Doncs posats a fer, i pel que costen, jo els recomano totes dues opcions. Ni l'una ni l'altra els deixaran indiferents. Ni les deixaran indiferents.

                    Granollers-Canovelles

(Article publicat a la secció de Cultura d'EL 9 NOU, un divendres de principis de desembre del 2008)