Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris curses. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris curses. Mostrar tots els missatges

dissabte, 29 de novembre del 2014

Patir una mica


Per Santa Anna vaig córrer la cursa de la festa major d'Òrrius. Si fa no fa 11 quilòmetres que transcorren per la muntanya de Céllecs d'aquest poblet del Maresme, l'arcàdia feliç de la meva infantesa. L'havia fet altres vegades, però aquest cop el seu traçat trencacames se'm va fer més costerut que mai. Hi va haver estones que les cames no tiraven, que el cap traçava uns plans que músculs i pulmons no acabaven d'obeir. Va ser, en aquest sentit, un florilegi de pensaments contrariats que maldaven per fer anar la màquina, seguir corrent, avançant... En algun d'aquests moments es va escolar al meu cervell Haruki Murakami i el seu llibre De què parlo de quan parlo de córrer. Aquest és un llibre molt tocant de peus de terra sobre la seva experiència de córrer i fer llargues distàncies i com l'ha influït i modelat, fins al punt de fer afirmacions com aquesta: “Estic convençut que si quan vaig començar a escriure no hagués començat a córrer, la meva obra hauria estat diferent.”


Jo no puc opinar de les seves novel·les perquè no les he llegit, tampoc de l'experiència de fer maratons com les que descriu en el llibre perquè mai he passat dels 21 quilòmetres. Però, en canvi, aquell vespre, quan alguna gota de suor em feia venir coïssor als ulls, vaig pensar en una de les moltes escenes corrent que descriu Murakami: fent tot sol, sota un sol aclaparador, a pit descobert, la marató d'Atenes. Vaig pensar en això i les toxines que diu que elimina en córrer, com aquella constància i la suma d'esforços l'ajuda a escriure, perquè són mecanismes que sent paral·lels. Paradoxalment, i malgrat el boom del running (que no de córrer), el fons, aplicat a la cosa quotidiana, no sol tenir gaire bona premsa. Agrada més l'escopetada, el xivarri d'una estona, la promesa vàcua, que no pas la pràctica del fons. Per aquest motiu, segurament, Murakami recorda: “Quan corro no cal que parli amb ningú ni que escolti ningú; l'únic que he de fer és mirar el paisatge que m'envolta i a mi mateix.”

I mirant el voltant, hi ha un punt de la cursa d'Òrrius que s'obre un paisatge espaterrant, que deixa bocabadat: de cop, veus un poble de la costa, diuen que és Premià, i el mar, allà, molt gran. Alenteixes el pas, fas un esgarip de felicitat i segueixes. Encara queda un bon tros, passaràs estones de córrer sola, passaràs Can Prat i un grup t'animarà i gairebé que els abraçaries, faràs la pujada final, aquell pujadot fins a la plaça, on tens la família; en acabar et vindrà una glopada i tot, però ho hauràs fet. Per sobre del temps que preveies, sense baixar encara de l'hora, que ho faràs –i tant si ho faràs–, però amb un grapat de sensacions i una punta d'orgull, que ve de la perseverança resistent. Després, un cop dutxada, al bar de la piscina d'Òrrius tastaràs unes costelletes de xai que t'empassaràs com mel dels déus. No omplen titulars, però per avançar també calen curses complicades com aquesta.

(Article publicat a L'Esportiu el dilluns 4 d'agost del 2014)

dimecres, 12 de març del 2014

Corre clar

Em poso les bambes, l’últim mos de suc, un tros de galeta i ja estic a punt. Un cop d’ull al twitter i clisso la cançó, aquest himne pop que en Solé ha compost. Pots pensar: ara en parlarà bé perquè es coneixen del diari. Doncs, no. Vosaltres pareu l'orella i ja m’ho explicareu. “És quan corro que hi veig clar”. Sortim els dos de casa, ell en bici i jo corrent (ara semblem una cançó de Manel), i tot està emboirat. Boira a la Garriga? Però si no n’hi ha mai! A la sortida pel polígon, estona de desorientació, aires de thriller. Solé, què has fet? Toc de bateria, trompetes al cel, el ritme t’acompanya, “és quan corro que hi veig clar”, però avui no hi veus gaire més enllà del nas. De vegades, sense boira costa prou. Fem el camí del costat del riu i l’estampa es va inquietant. És com avançar a les palpentes, sense albirar la fita, com per no anar gaire enlloc. I ara de la boira, surt un biciclista. I ara un grup que entrena, porten la jaqueta de la Mitja! I ara dos més que van pengim-penjam, i la boira que s'esfuma. Amunt i avall, et creues cares conegudes. Tothom d’acord, tothom a punt per fer la tirada llarga de la Mitja just aquest diumenge, quan en falten tres. Ens mirem i sabem que correm cap al 2 de febrer. Torna la bateria, trompetes al cel, és quan corro que hi veig clar. Entre la boira i el fum de la fàbrica de sabons, aquests últims dies Granollers ha semblat una ciutat del Ruhr, oi Xammar? Però avui correm i tot és clar.

(Article publicat a la contra del diari EL 9 NOU del Vallès Oriental el divendres 17 de gener del 2014)

El videoclip d'"És quan corro que hi veig clar", by Solé.

dijous, 7 de març del 2013

Epopeia

No anàvem ni pel primer quilòmetre de la Mitja de Granollers que em va cridar l’atenció la conversa d’un parell de corredors a prop meu: criticaven el disseny de la samarreta de regal que donaven amb la cursa aquest any. A parer d’aquells dos corredors, la samarreta d’homes era lletja i més lletja que la de les dones. “Quina manera de començar a córrer!”, vaig pensar, mentre mirava de compassar respiració i gambada. En acabada la gran epopeia –impacte per l’animació, la gentada, la retrobada amb un vell amic en entrar a Granollers, els grinyols de l’abductor esquerre, massatge, rehidratació...– i un cop arribada a casa, vaig començar la litúrgia de qualsevol corredor popular orgullós de l’epopeia personal (tant és el temps i les condicions pròpies): mirar la classificació, les fotos, els comentaris al Twitter... I a les xarxes socials, que són significatives de tot i de res (fet i fet, com les converses de bar), vaig trobar algun comentari que em va tornar a cridar l’atenció, en la línia de l’inici de la Mitja: alguns escarafalls per haver hagut d’esperar en el guarda-roba o perquè “només” hi havia avituallaments cada cinc quilòmetres. I doncs? Què es pensen que és una mitja marató? Una catifa vermella, entre cotons, des de l’inici fins al final? M’ho preguntava sobretot perquè havia vist un volum ingent de corredors, sí, però en cap moment unes cues caòtiques. El boom del córrer no ens ha de fer perdre el sentit comú, la raó ni l’epopeia.


(Article publicat a la contra d'EL 9 NOU del Vallès Oriental el divendres 8 de febrer del 2013)