dilluns, 17 de febrer del 2014

Barcelona, 17 de febrer de 1939

Visita inesperada d'un company d'estudis, en Salvans. Érem molt amics, però ens hem trobat estranys. Semblava que no tingués res a dir-me. Hi ha el fet que es va passar a l'altra banda. Va vestit de militar, no sé quin grau, però se'n torna a Castella, a estudiar a l'acadèmia militar d'Àvila. Diu que ja escriurà (en castellà, naturalment). Una informació interessant: que ja hi ha els mapes fets de la frontera amb Portugal, perquè quan hi haurà la guerra a Europa a Espanya li tocarà ocupar-lo. He anat a veure Mn. Gabriel Caballé, que va ser mestre meu als primers anys de la meva estada a l'acadèmia Liceo Políglota y Comercial de San José. El director, un capellà, va ser assassinat. Mn. Caballé va deixar o van fer-li deixar l'acadèmia al cap de poc de venir al República. El vaig trobar molt a faltar. Ell és l'únic bon record que tinc d'aquell col·legi i va tenir un paper decisiu en la determinació de la meva mare de fer-me continuar el batxillerat, contra el propòsit del director de passar-me a fer el comerç, com feien gairebé tots els alumnes (i en venir la República les alumnes).

(...)

Que lluny sóc ja de tot allò! La guerra i Granollers ho parteixen tot pel mig. Però la visita amb Mn. Caballé, que ha aprovat els meus desitjos d'anar a la universitat, m'ho ha tornat a posar tot al davant.

diari d'un mestre adolescent
(Edicions Proa, 2001)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada