divendres, 14 de febrer del 2014

Carta d'Agustí Bartra a Carles Pi i Sunyer

Perpinyà, 14-II-39 (camp de concentració)

Sr. Carles Pi i Sunyer

Estimat amic:

Des d'ahir estic internat en el camp de concentració d'aquesta ciutat, després d'una retirada que durà dies a través dels Pirineus i d'haver-me escapat d'un altre camp de concentració on la vida era per molts motius penosa. Ací no s'està molt millor, però hi ha el gran avantatge que el camp és més petit i el percentatge de gent catalana és més elevat.
No és el moment de cansar-vos amb les meves peripècies individuals. Han estat tantes, per altra banda, que no sabria com posar-m'hi per escriure-ho i ho deixo per a futures avinenteses. 
En Pere Puig [regidor a l'Ajuntament de Barcelona per ERC], als pocs dies d'estar de comissari als Pirineus, fou vingut a cercar pel SIM [Servei d'Informació Militar, organisme de seguretat i contraespionatge negrinista] i fins a la data no he sabut res més d'ell. Temo molt pel que li hagi pogut ocórrer.
A vós acudeixo ara en sol·licitud de favor. Podríeu reclamar-me, facilitar-me un passaport francès que em permetés sortir d'ací o fer qualsevol cosa encaminada a resoldre la meva situació actual? Sé que ho fareu, si podeu, donant-me així un motiu més per a restar-vos agraït, jo que he vingut tantes vegades a vós demanant i que tant desitjaria poder-vos dar.

Vostre, com sempre


La cultura catalana en el primer exili (1939-1940). 
Cartes d'escriptors, intel·lectuals i científics.
Edició a cura de Maria Campillo i Francesc Vilanova 
(Quaderns de l'Arxiu Pi i Sunyer, 2000)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada