dimecres, 19 de febrer del 2014

París, 19 febrer 1939. Carles Riba.

[París] 19 de febrer de 1939

Estimat Gili:

A París, on sóc per uns pocs dies a fi d'orientar-me, em retransmeten la vostra carta. És tal com l'esperava del vostre cor i del vostre patriotisme. Em dieu: ¿què cal fer, pràcticament? El que bonament pugueu dins el vostre cercle. Diners, feina, ajut moral, propaganda... Vós i en Batista sou bons organitzadors: alguna cosa d'efectiu sortirà de les vostres converses. A França, amb el suport dels catalanòfils i dels intel·lectuals en general, i amb el beneplàcit de les autoritats, la nostra gent es va agrupant -a fi de treballar i per a millor fer rendir l'auxili que es rebi. Es van constituint veritables falansteris: un per exemple a Tolosa, a base d'uns elements de la ILC (Trabal, Jordana, Muntanyà, etc.). En un poblet prop d'Étampes, en J.M. Capdevila, en F.Soldevila, el pintor Mallol i jo estem en curs de muntar una mena d'"Auberge de la jeunesse" per a catalans. Ara, jo personalment, sembla que estic destinat a venir a Anglaterra. Hi ha un projecte comunicat per en Batista (i per cert, en Pi i Sunyer espera, fa dies, d'ell precisions); si no, tanmateix, crec que hi seré enviat. Aquesta gran aventura espiritual que és per a mi i la meva dona i els meus fills un sojorn a Anglaterra, em sedueix. Ja us escriuré quan en sàpiga més; si no és per en Batista en sabeu ja més Vós que jo mateix i que en Pi i Sunyer.

Ara us demanaré un favor. Amb un cop de telèfon al Pen Club (Temple Bar 75.74) esbrineu-me l'adreça de Miss Elianor Farjeon, que és del Comité exectutiu. (És Walk Str. o una cosa així, però em manquen precisions). Havíem parlat en principi d'una traducció a l'anglès dels meus Sis Joans, i voldria continuar la conversa. Imagineu que ara això m'interessa, i no solament per la glòria. Editorialment, ¿com ho veieu Vós mateix?
Si aplegueu socorsos en metàl·lic per als companys necessitats, canalitzeu-los de moment via Batista - Pi i Sunyer. Quan serà construïda l'associació franco-catalana en projecte, la cosa esdevindrà ben clara i regulada; ara el perill és de les de les capelletes, de bona voluntat, sí, però capelletes.

Com que la vostra resposta, sense apressar-vos, pot atrapar-me encara a París (hi seré fins a mitja setmana) escriviu-me, us ho prego, a l'adreça: "aux b.s. de Mme Crexells, Pension de famille, 13, r. d'Armaillé, Paris XVIIe".
Amb la meva dona i els meus fills, (per bé que de moment llunyans: dimarts vénen a ajuntar-se'm), saludo cordialment la vostra dona i la vostra casa.

Us tinc un sincer afecte

C. Riba

Cartes de Carles Riba 
(II. 1939-1952)
(Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 1991)

4 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. http://lletra.uoc.edu/ca/obra/elegies-de-bierville-1943

    ResponElimina
  4. El primera alberg de joventud de França : http://www.fonds-sangnier.com/boissy.htm

    ResponElimina