dimecres, 22 de gener del 2014

22 de gener de 1939

A primera hora dono instruccions a Cervelló. Llegeixo els diaris i m'entero de l'ordre de Companys. Protesto al President sobre el compromís i l'actitud seva la nit passada a propòsit de repetir l'actitud del 19 de juliol del 1936. El President dirà a Negrín la seva disconformitat i que no en sabia res. Anant a Cervelló, he evacuat la família, he passat uns moments de gran emoció. Tothom estava molt emocionat en el camió i els autors han marxat portant el més indispensable. Dono instruccions de Finances. Tot Barcelona viu un gran nerviosisme (les preocupants coses que vivim avui, etc., i cal amagar-se. A la tarda al Consell el President no diu res referent a l'ordre. El President diu que cal entregar tot Finances al Govern de la República. Serra i V. diuen que això és un error. Jo callo, tot plegat queda enlaire. El President dóna compte de la visita de Negrín. Ha parlat molt i no ha dit res de nou, tinc la impressió que li prenen el pèl; es fan molts elogis mutus, però res de la situació de la guerra. Segons Negrín va molt millor; Ro. informa que totes les mesures estan preses i que s'ha refet la crisi, i que des d'avui serà difícil que ells avancin. No em crec res, ací ell s'ho creu. Insisteix Negrín en la necessitat de marxar tots de Barcelona. Aquesta nit tots els consellers són fora, com també el President. Tinc la impressió que totes les autoritats i ministres de la República també són fora. Excepte Sbert i jo, a Barcelona em fa l'efecte que aquesta nit no hi queda ningú del Govern.

(...)

Tinc la impressió que el President es vol deslligar dels companys d'Esquerra, principalment de mi; no ho veu clar i tira una mica pel seu compte. No crec amb la seva lleialtat, no juga net. Una vegada més, estic segur que entre ell i els comunistes hi ha un acord.

A les dues de la nit, les últimes informacions rebudes de la guerra són del tot al revés, diuen Negrín i Ro.


Crònica de la Guerra Civil a Catalunya

[Capítol de textos de Josep Tarradellas] 
(Edicions Dau).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada