diumenge, 9 de febrer del 2014

Avinyó, 9 de febrer de 1939.

Avinyó, 9 de febrer

Estimat Pi i Sunyer:

Acabo de saber, per una lletra del Dr. Bosch, que sou a París. Un telegrama d'en Gassol, ahir vespre, m'ho donava així mateix a entendre. L'una i l'altre són respostes a gestions que feia, aquests dies, per parlar llargament amb Vós. Us dec explicacions, he de fer-vos part de projectes, us he de comunicar fins i tot aprensions; no crec, en suma, que pugui resoldre res si no és d'acord amb Vós i amb consell i consentiment vostre. M'indiqueu, a través d'en Gassol, que m'adreci a en Frontera; interpreto el laconisme del telegrama de la manera més racional: o sigui, que ell té instruccions precises vostres i del govern, i que Vós reposeu ara a París -com us teniu ben guanyat. No vull, doncs, amoïnar-vos amb les meves coses; demà aniré a Perpinyà, conferenciaré amb en Frontera, amb el Dr. Bosch, amb qui més calgui, i estic segur que tot es farà i serà de la manera més convenient, segons les feines a fer, les meves aptituds i les possibilitats legals i materials. M'atreveixo, però, a insistir en el que tantes vegades us havia dit a Barcelona, i que repetia en la lletra que en Gassol us ha degut ensenyar: voldria establir-me a París (o a Londres?, però poden haver canviat les circumstàncies), per moltes raons que exposaré, i sobretot perquè estic convençut, a consciència, que és allí on puc donar tot el meu rendiment.
Us prego que em digueu directament un mot de tot això. Us tornaré escriure després de les meves entrevistes de Perpinyà. Si semblo impacient, és pel que deia a en Gassol: no per mi, sinó perquè estic ací acollit amb un tal delicadesa, que no puc prolongar més aquesta situació ni un dia enllà de l'estrictament necessari.
Saludeu els vostres, amb tot afecte de casa a casa. En Pous ajunta, al meu, el seu bon record.

Una abraçada

C. Riba
Chez M.P. Rouquette / 9, rue Séverine. Avignon 

Cartes de Carles Riba
(II. 1939-1952)
(Institut d'Estudis Catalans, Barcelona, 1991)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada